یاران آخرالزمانی
یاران آخرالزمانی
سنگری از سنگرهای دفاع از اسلام ناب و انقلاب اسلامی و دست نوشته ها و خاطرات
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 فروردين 1390برچسب:, توسط جواد علی گلی |

اطلاعات بسیار مختصری از عملیات والفجر ۱ 

در تاریخ 21/1/62 ساعت 23 عملیات والفجر 1 با رمز زیر آغاز شد:
«بسم الله الرحمن الرحیم. یاالله، یا الله، یا الله و انصرنا علی القوم الكافرین، یا محمد(ص) یا امیرالمؤمنین یا فاطمه الزهرا ... با توكل بر خدا به پیش».
یگانهای عمل كننده به تناسب طرح مانور و مأموریتهای تعیین شده با اختلاف كمتر از یك ساعت، با دشمن درگیر شدند. در قرارگاه عملیاتی كربلا نیروها در دوجناح چپ و راست در عمق پیشروی كردند و پس از انهدام نیروهای دشمن، نظر به اینكه محور وسط پاكسازی نشده بود و نیروهای خودی از جناحین تهدید می شدند، با نزدیك شدن روشنایی هوا دستور داده شد كه از ادامه پیشروی خودداری كنند.
در محور قرارگاه عملیاتی نجف، چند ارتفاع مهم منطقه پاكسازی شد و نیروها بر روی آنها و نیز در داخل كانالهای ارتباطی و سنگرهای دشمن هجوم برده، در آنجا مستقر شدند.
مسئله قابل ذكر در این محور، عملكرد چشمگیر و ابتكاری یكی از یگانهای سپاه در جناح چپ محور جنوبی است، بطوری كه نیروهای دشمن دور خورده و بطور كامل منهدم شدند.
دشمن صبح روز اول با استفاده از ارتفاعاتی كه به تصرف نیروهای خودی در نیامده بود، از جمله ارتفاع مهم 165 (مشرف بر پاسگاه و شیار بجلیه) اقدام به تقویت نیروهای موجود در منطقه كرد و سپس پاتك های خود را با حجم آتش زیاد آغاز نمود، بصورتیكه تا ساعت 5 بعد از ظهر همان روز به همین شكل پنج پاتك را تدارك و اجرا كرد.
در شب دوم، ارتفاع به تصرف نیروهای خودی درآمد؛ لیكن با روشن شدن هوا و اجرای آتش شدید از سوی دشمن، این ارتفاع طی همان روز دوبار میان نیروهای خودی و دشمن رد و بدل شد.
در روز سوم عملیات، نیروهای دشمن با در اختیار داشتن ارتفاعات 165 و سپس اجرای آتش شدید و بهره گیری از هلی كوپتر، مجدداً پاتك های خود را از سر گرفتند كه مقاومت رزمندگان طی این روز چشمگیر و قابل توجه بود.
در شب چهارم، نیروهای خودی مجدداً تلاشی را بمنظور تصرف ارتفاعات 165 انجام دادند؛ لیكن دشمن كه هوشیار شده و اهداف عملیات را درك كرده بود، به مقابله با تعرض نیروهای خودی پرداخت.
در روز چهارم و پنجم، جنگ با شدت تمام بر روی ارتفاعات تصرف شده ادامه داشت و در برخی از ارتفاعات،نبرد تبدیل به جنگ تن به تن شده بود.
طی این درگیری ها ارتفاعات منطقه چندین بار رد و بدل شد. لیكن علیرغم عبور موفق نیروها از موانع و شكستن خط دشمن و نیز بكارگیری نسبتاً مناسب آتش توپخانه و تلفات قابل ملاحظه ای كه به دشمن وارد شد، درگیری ها بمرور كاهش یافته، نیروهای خودی در مواضع مناسب اقدام به پدافند كردند.
تلفات دشمن و نتایج عملیات، بنقل از اطلاعیه شماره 11 قرارگاه مشترك خاتم الانبیاء:
كشته و مجروح: 850 نفر
اسیر: 350 نفر
انهدام تانك: 98 دستگاه
انهدام هلی كوپتر: 5 فروند
انهدام سه واحد 550 نفری جیش الشعبی
انهدام سه گردان كماندوئی
انهدام 13 تیپ پیاده مكانیزه
انهدام 4 گردان مكانیزه

سردار شهید رضا چراغی قائم مقام لشگر ۲۷ محمد رسول الله  در این عملیات به درجه رفیع شهادت نائل گردید. یاد و خاطره این شهید عزیز و دیگر شهدای این عملیات غرور آفرین را گرامی داریم.

 شادی روح پر فتوح حضرت امام خمینی (ره)

 و ارواح طیبه شهدا صلوات


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.